|
Besluitvormingsprocessen |
2008 |
Inleiding
Ben
je nieuw bij de gemeente dan weet je vaak niet hoe de besluitvormingsprocessen
rondom college- en raadsvoorstellen verlopen. Maar ook als je hier
al jaren rondloopt, kan het zijn dat je niet goed weet hoe het zit
met bijvoorbeeld de actieve informatieplicht of raadsvragen op grond
van artikel 34 etc. Wie is waarvoor verantwoordelijk, wie stelt
de agenda en besluitenlijst voor het college en de Politieke Markt
Apeldoorn (PMA) op, hoe zit het met termijnen en procedures? Deze
korte workshop richt zich puur op de besluitvormingsprocessen binnen
onze organisatie.
Doelgroep
Beleidsmedewerkers en leidinggevenden die een college- of raadsvoorstel
opstellen en/of opereren in de poltiek-bestuurlijke context.
Inhoud en opzet
De workshop gaat in op de organisatie en rollen van raad, college,
Griffie, Bureau Gemeentesecretaris en het ambtelijke apparaat. Daarnaast
is er aandacht voor besluitvormingsprocessen en agenda, termijnen
en procedures (wie, wat en waar). Ook het onderlinge verkeer tussen
het bestuurlijke en ambtelijke apparaat komt aan de orde, met aandacht
voor mondelinge en schriftelijke vragen, moties en de lijst ingekomen
stukken.
Resultaat
Je hebt inzicht in de besluitvormingsprocessen rondom college- en
raadsvoorstellen, je weet welke termijnen en procedures er gelden
om het besluitvormingsproces in goede banen te leiden en je weet
op de juiste manier te handelen bij vragen vanuit de raad.
Duur
1 dagdeel
Datum en tijdstip
Oktober 2008
Trainer(s)
Herman Luitjes & Ruud Bagchus
Kosten
Er worden geen kosten doorbelast aan de diensten.