|
Adviseren
als tweede beroep
adviesvaardigheden voor beleids- en stafmedewerkers |
2009 |
Inleiding
Heb je je wel eens afgevraagd waarom je soms effectief bent en andere
keren niet? Ken je het gevoel dat je het eigenlijk anders aan zou
moeten pakken maar dat het niet lukt? Of dat je een extern adviseur
dingen ziet doen waarbij je denkt: 'dat wil ik ook kunnen!'? Zou
je meer uit onderhandelingssituaties willen halen? Of handvatten
willen krijgen voor het werken voor opdrachtgevers die minder ver
in hun denken zijn dan jij? Als je je herkent in dit soort vragen,
is de training 'Adviseren als 2e beroep' een aanrader.
Eigenlijk is adviseren 'het tweede beroep' van staf- en beleidsfunctionarissen.
Ze zijn goed in hun vak, maar het lukt hen niet altijd om effectief
te zijn. Dat is jammer want vaak is het hun taak om vanuit hun discipline
een bijdrage te leveren aan de organisatie. Het is belangrijk dat
zij over de technieken en vaardigheden beschikken om invloed uit
te oefenen, anders gaat hun bijdrage verloren. Beheersing van de
vakdiscipline alléén is niet voldoende. Daarom biedt de Apeldoorn
Academie de training 'Adviseren als 2e beroep' aan. In deze training
krijg je vaardigheden aangereikt om jouw adviezen geaccepteerd te
krijgen. Om effectief te zijn.
Centraal hierbij staat de persoon van de adviseur zelf. Ken je jezelf?
Weet je hoe je waarneemt? Hoe je interpreteert? Ken je je eigen
vooronderstellingen en paradigma's? Hoe stel je je op ten opzichte
van je opdrachtgever? Hoe maak je je keuzes en ben je je daarvan
bewust? Op welke manier hou je oog op het resultaat en hou je tegelijktijd
voldoende ruimte om te schakelen? In drie dagen bespreken we deze
vragen met je, waarbij we de nadruk leggen op het ontwikkelen en
gebruiken van adviesvaardigheden.
Doelgroep
Alle staf- en beleidsmedewerkers voor wie advisering een belangrijk
onderdeel uitmaakt van de functie.
Programma
Dag 1: De adviseur
Op dag 1 sta jij centraal in je rol als adviseur. We kijken naar
zaken die volgens jou lukken en naar zaken waarin je naar je eigen
idee nog tekortschiet. Groepsgewijs bespreken we onze persoonskenmerken
die daarbij een rol spelen. We vragen je om van tevoren een persoonlijkheidstest
in te vullen. Hiermee komen we bij een belangrijke vaardigheid:
het betrekken van situaties op jezelf. Dit vertalen we naar de verschillende
rollen die een adviseur kan vervullen. Vervolgens vertalen we dit
naar de opdrachtgever. Hoe zie je die, hoe ga je ermee om en welke
keuzemogelijkheden heb je? Het op verschillende niveaus aansluiten
bij de opdrachtgevers staat hierbij als kernvaardigheid centraal.
Dag 2: Het advies
Op dag 2 staat het advies zelf centraal. We kijken hoe je de inhoud
van een advies kunt bepalen. Vaardigheden die hierbij aan de orde
komen, zijn waarnemen (en fouten die daarbij vaak worden gemaakt),
het trekken van conclusies en het opsporen van vooronderstellingen
bij jezelf en de opdrachtgever. Ook kijken we naar het signaleren
van en het omgaan met weerstand. Vervolgens kijken we naar de context
van het advies: de organisatie en organisatieculturen. Centraal
hierbij - en dat houden we als rode draad vast - sta jij: hoe kun
jij in de context van je advies je invloed vergroten?
Dag 3: De uitvoering
Adviseren houdt nogal eens op bij het advies zelf. De kernvraag
tijdens de 3e dag is: hoe krijg je je advies uitgevoerd? Als kernkwaliteit
bespreken we het kiezen van een uitvoeringsstrategie en het managen
van het proces. Hierbij bespreken we de dilemma's die daarbij naar
voren komen. In de afsluitende middag bespreken we de praktijk van
het adviseurschap. Hierbij nodigen we enkele ervaren adviseurs van
binnen en buiten de gemeente uit.
Resultaat
Je hebt inzicht in je rol in adviesprocessen bij de organisatie.
Hierbij ben je in staat zowel te denken en handelen vanuit inzicht
in je eigen persoonskenmerken als vanuit kenmerken van de organisatie
en de omgeving.
Duur
Drie aaneengesloten dagen.
Datum
3, 4 en 5 februari 2009.
Trainer(s)
Bram Wattel, Marjan van Loenen en Remko Iedema.
Kosten
€ 1.000,- per deelnemer.