|
Hoe
schrijf ik een collegevoorstel? |
2009 |
Inleiding
Binnen de gemeente werken we met bespreekvoorstellen voor het college.
In een collegevoorstel komen vaak veel disciplines samen. Het onderwerp
wordt van verschillende kanten belicht. Hoe zorg je ervoor dat het
een duidelijk verhaal wordt en de beslisser de juiste informatie
voorgeschoteld krijgt om een besluit te nemen? Hoe ver ga je bijvoorbeeld
in het beschrijven van vakinhoudelijke informatie? Wat zet je wel
in de toelichting en wat niet? De training richt zich op het collegevoorstel
en de vereisten die daarvoor gelden. Aan de hand van een casus uit
de praktijk oefen je vervolgens in het schrijven van een effectief
voorstel. Ook wordt kort ingegaan op het administratieve proces
er omheen.
Doelgroep
Medewerkers en leidinggevenden die collegevoorstellen opstellen.
Inhoud en opzet
De training bestaat uit twee onderdelen. Het eerste deel bestaat
uit een kennismaking met het nieuwe collegevoorstel (voorblad en
toelichting) en aandacht voor het administratieve proces er omheen.
Dit onderdeel wordt verzorgd door een collega van Bureau Gemeentesecretaris
of de afdeling Bestuurlijk Juridische Zaken van de Publieksdienst.
Het tweede deel bestaat uit oefenen met daadwerkelijk schrijven
aan de hand van een casus. Schrijf je een oordeel of advies? Hoe
zet je je verhaal logisch en overzichtelijk op papier? Wat zijn
de beslispunten en hoe formuleer je die? Hoe onderbouw je het advies
op een goede en duidelijke manier?
Resultaat
Je bent op de hoogte van de vereisten die er aan het collegevoorstel
verbonden zijn. Je bent in staat om binnen het format kernpunten
beknopt weer te geven en beslispunten helder te formuleren.
Duur
1 dag
Datum
30 maart 2009
Trainer(s)
André Zents en Paul van der Heijde
Kosten
€ 150,- per deelnemer.